Nawyki żywieniowe i ich wpływ na życie człowieka

Opublikowane przez admin w dniu

Słowa klucze: nawyki żywieniowe, jak zmieniać nawyki żywieniowe, skutki błędnych nawyków żywieniowych, korzyści z pozytywnych nawyków żywieniowych

O tzw nawykach, mówił już Klemens z Aleksandrii, żyjący w 150 r. n.e, który mówił o tzw. „rozumnych przyzwyczajeniach i „przyzwyczajeniach zgodnych z naturą” W sferze alegorii moralnej nawyki oznaczają „osiąganie cnoty” oraz „ugruntowywanie”się w niej.

Nawykiem nazywamy zazwyczaj, czynność, którą człowiek „zautomatyzował” poprzez wielokrotne powtarzanie i wykonuje ją już bez konieczności, przykładania do tej niej swojej pełnej uwagi i skupienia.1

Jeśli odniesiemy te stwierdzenia do sfery związanej z odżywianiem człowieka, to pozytywne nawyki żywieniowe moglibyśmy zinterpretować jako, korzystne dla organizmu człowieka przyzwyczajenia, związane z odżywianiem i higieną, które są systematycznie powtarzane w czasie.

Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z faktu, jak bardzo żywienie i nawyki z nim związane wpływają na rstan równowagi organizmu. Nieświadomość tego jak wielki jest to wpływ, zwykle bardzo drogo człowieka kosztuje. Im poważniejsze błędy żywieniowe popełniamy, tym szybciej niszczą się nasze organizmy i bardziej rozstraja się ich zdolność do utrzymywania homeostazy czyli równowagi organizmu. Wieloletnie powtarzanie szkodliwych nawyków, doprowadza organizm, do przedwczesnego zużycia, które prowadzi w konsekwencji do przedwczesnej śmierci.

Nawyki żywieniowe – jak je zmieniać?

Wszelkie błędne nawyki żywieniowe, najłatwiej zniwelować poprzez wprowadzenie przeciwstawnych nawyków pozytywnych. Przykładowo planując zmianę nawyku jedzenia żywności typu fast food, wprowadzamy nawyk jedzenia posiłków tylko i wyłącznie przygotowanych wcześniej w domu. W ten sposób nie skupiamy całej swojej uwagi na tym żeby nie jeść fast-foodów, tylko na tym by samodzielnie przygotowywać sobie posiłki w domu. Wprowadzenie takiej zmiany automatycznie zniweluje konieczność jedzenia niezdrowego jedzenia poza domem.

Nie można skupiać wysiłków tylko i wyłącznie na usuwaniu błędnych, wzorców postępowania, gdyż takie postępowania, ładuje energią naszej uwagi, to co się nam w Nas samych nie podoba. Jeśli swoją uwagę skupiamy jednak na realizowaniu rozwiązania, które automatycznie wypiera niepożądany nawyk, wtedy odczuwamy entuzjazm i optymizm bo skupiamy umysł na tworzeniu czegoś nowego w miejsce niepożadanego już nawyku.

Podświadomość, która odpowiada za działanie nawykowe, nie lubi próżni Jeśli chcesz jej coś zabrać musisz dać coś w zamian. Jeśli chcesz usunąć jakiś stary niepożądany nawyk w jakiejś dziedzinie musisz stworzyć nowy nawyk, bo inaczej najprawdopodobniej Ci się nie uda. Chyba że masz bardzo silną wolę.

Nawyki żywieniowe kształtują się do 10 roku życia. Potem nadal mogą być modyfikowane, ale raz ukształtowane złe nawyki, bez odpowiedniej wiedzy, bardzo trudno jest zmienić. Dlatego warto zatroszczyć się o to by szczególnie dzieci przyswajały właściwe nawyki żywieniowe

Pozytywne nawyki żywieniowe i korzyści jakie mogą przynieść

Jak to mówią lepiej zapobiegać niż leczyć. Rozumne przyzwyczajenia, które są regularnie powtarzane, mogą uchronić człowieka przed wieloma schorzeniami i problemami w zaawansowanym wieku. To także wielka szansa na aktywne życie nawet w okresie starości. Systematyczne trzymanie się pozytywnych nawyków, może sprawić, że człowiek nawet w bardzo zaawansowanym wieku, zachowa sprawność i siłę ciała i umysłu.

Jakie nawyki związane z odżywianiem powinien przyswoić człowiek aby odżywianie stało się katalizatorem jego rozwoju, a nie przyczyną jego opóźnienia i zahamowania? Absolutną podstawą jest przestrzeganie elementarnych zasad żywieniowych takich jak:

unikanie przejadania się,

dokładne przeżuwanie pokarmu(w ślinie znajdują się enzymy trawienne)

wybór pożywienia wysokiej jakości,

unikanie zbyt wielu połączeń pokarmowych,

spożywanie wysoko odżywczych pokarmów zawierających bogactwo składników odżywczych,

odpowiednia obróbka kuchenna zachowująca wartości odżywcze produktów spożywczych

umiejętność takiego zestawiania tych produktów, by zwiększały one nawzajem szansę przyswojenia przez organizm.

Utrwalenie pozytywnych nawyków żywieniowych, połączone z regularnym wysiłkiem fizycznym, daje szansę na utrzymanie sprawnego ciała i bystrego umysłu do późnej starości.

Żywy dowód na potwierdzenie mocy i wpływu pozytywnych nawyków

Przedstawię teraz historię Fauja Sigha, który w wieku stu lat pobił 5 rekordów w biegach od 100 do 5000m i ukończył maraton. Może to wydawać się to nierealne, ale ten człowiek jednak to zrobił i było o tym głośno w wielu mediach. Firma adidas podpisała nawet z tym człowiekiem kontrakt reklamowy.

Zapytany o sekret swojej sprawności, w tak zaawansowanym wieku, Hindus odpowiedział: „Wierzę w zdrowy styl życia, abstynencję, jestem przeciwny paleniu papierosów i temu wszystkiemu, co szkodzi ciału, które dostaliśmy od Boga. Stosując się do tych zasad, pozytywnie świadczę o mojej wierze. Nic nie wiem na temat naukowych doniesień. Wiem za to, że wszystko co się dzieje, dzieje się dzięki woli bożej. Ludzie nie powinni zaniedbywać aktywności fizycznej kiedy się starzeją. Oczywiście jest wtedy trudniej, ale nie jest niemożliwością znów rozruszać ciało, pod warunkiem że robi się to stopniowo”

Przypadek tego człowieka, kwestionuje, to co większość ludzi uznaje obecnie za normę mówiącą, że człowiek w wieku 60-70 musi być stary i schorowany, ponieważ po 35 roku życia, jego ogólna wydolność, spada co roku o około 1% Patrząc na przypadek Sigha, będziemy musieli zrewidować nasze poglądy, na ten temat. Spada jedynie wydolność tego człowieka, który od lat niewłaściwie się odżywia, mało rusza i popełnia poważne błędy żywieniowe i higieniczne. Jeśli przez 20-30 lat człowiek karmi swoje ciało, byle czym i żyje w pośpiechu i stresie, to rzeczywiście może zostać schorowanym starcem nawet i w wieku 50 lat

Systematyczne trzymanie się pozytywnych nawyków wyuczonych już od dzieciństwa może sprawić natomiast, że człowiek nawet w wieku 100 lat zachowa sprawność i siłę ciała i umysłu.

1 http://www.expertin.pl/psycholog-nawyk/

2 D. Bacelewska „Repetytorium…” s.72